کاّپاریس(Capparis)

کاّپاریس(Capparis)

معجزه ی سرزمینهایی گرم و خشک(The miracle of hot and dry lands)
کاّپاریس(Capparis)

کاّپاریس(Capparis)

معجزه ی سرزمینهایی گرم و خشک(The miracle of hot and dry lands)

طرز تهیه ترشی کاپاریس

نمک 
ـ سرکه 
طرز تهیه :
شپله را شسته و دم آنرا گرفته ودر آب جوشیده سرد شده نمک بریزید به مدت ۵ الی ۶ روز شپله را در آن ریخته و طی این مدت هر روز آب نمک آنرا عوض و در یخجال نگه داری کنید وپس از آن شپله را از آب نمک خارج کرده و با آب روی حرارت گذاشته و وقتی به جوش آمد آب آنرا دور بریزید و مجدداْ یک بار دیگر اینکار را تکرار تا تلخی شپله گرفته شود دقت کنید زیادنجوشد چون  ترشی شپله شما نرم میشود .
شپله را بعد ازجوشیدن روی صافی بریزید تا آبش برود یک ساعتی صبر کرده و شپله ها را در شیشه مخصوص ترشی ریخته و روی آن سرکه بریزید وچنانچه دوست داشتید کمی هم نمک اضافه کنید و در آنرا محکم کرده و در جای خنک ویا در یخچال نگهداری کنید بعد از بیست الی یکماه ترشی آماده میشود

خواص درمانی وموارد مصرف : 
این گیاه دارای خاصیت زیادی است از جمله  در درمان درد های مفاصل و کاهش چربی خون موثر میباشد وضد تشنج و اسپاسم میباشد.به عنوان تحریک‌کننده و محافظ کبد می باشد و باعث بهبود عملکرد کبد می شود.
شپله یا هندوانه کوهی یا کاپاریس یا شپله  یا گلک که یکی از گیاهان داروئی و خوراکی طبیعت پلدشت است . بالا بردن مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی ، خاصیت ضد نفخ ، تحریک و تقویت کبد و ضد عفونی کردن کلیه از جمله خواص داروئی هندوانه کوهی است.
میوه این گیاه دارای خاصیت مسهل قوی است. در موارد ضعف اعما ل روده، فلج ناحیه امعاء و احشاء آب آوردن انساج و بیماریهای کبدی به کار می رود. از خواص مهم دیگر این گیاه ، اثر ضد ویروسی، میکروبی وضد سرطان آن است . نتایج تحقیقات حاکی از آن است که عصاره گیاه  ممکن است برای مهار رشد و از بین بردن برخی از سلول‌های سرطانی نظیر حنجره، مؤثر باشد. تحقیقات اخیر نشانگر آن است که مصرف گیاه کاپاریس همراه با اشعه رادیو اکتیو دارای اثرات متوقف کنندگی در رشد تومورهای سرطانی می‌باشد. گفتنی است، اخیراً نیز پودر گیاه کاپاریس به عنوان ترکیب درمان کننده بیماری‌های قند و دیابت مصرف می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد